Kişinin yasevimliığı topluluk zarfında kıymeti olan , kudret, reviş ve sair davranış biçimlerini geliştirdiği vetirelerin tübaşöğretmen.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara bakarak insanoğluın davranışlarında belli gelişmeler esenlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Terbiye; ferdin davranışlarındaki evetşantısı yoluyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğfiilme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü üzere eğitimin bir çok teşhismı konstrüksiyonlabilmektedir. Ancak, günümüzde çoğunlukla yeğleme edilen teşhism:
“Ferdin davranışında, kendi evetşantısı yoluyla ve kasıtlı olarak mergup yönde( eğitimin lakinçlarına reva ) bileğfiilme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis bakarak;
· Terbiye bir vetiretir.
· Terbiye sürecinde, ferdin davranışlarının mergup yönde bileğfiiltirilmesi lakinçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğfiilme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde ferdin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç asliye öğesi vardır.
1. Ammaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Terbiye lakinçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam eder ve değerlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı yekpare kültürler kucakin birdır. Ammaçların içinde ne olduğu ve öğrenme kucakin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre bakarak bileğfiilebilir, ama sürecin doğbeyı bileğfiilmez.
Terbiye kapsamı ve teşhismlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih boyunca birkötü filozof ve pedagog, eğitimin ne olduğuna dayalı farklı farklı teşhismlamalarda bulunmuşdolaşma. Günümüzde ise eğitimin onaylama edilen standart teşhismı şudur: Terbiye, ferdin davranışlarında kendi evetşantıları yoluyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğfiilikliği meydana getirme sürecidir. Bu teşhismlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu teşhismlamanın zarfında eğitime dayalı temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları yoluyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğfiilikliği” ve “müddetç” üzere kelimeler eğitimin temel taşlarıdır.
Terbiye, anatomi kucakin hayat boyu devam eden bir vetiretir ve davranışlarda tadil meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik kısaca beklentilere ve hedeflere reva olabileceği üzere istenmedik yönde bile gelişebilir. Terbiye sürecinin fiilletilmesi ise kasıtlı kısaca programlı ve programlı olabileceği üzere gelişigüzel bile olabilir. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal yetişek, gelişigüzel yapılan eğitime ise informal yetişek denir. Elan açıklayıcı bir örnek verirsek ekol, dershane, yetişek merkezleri üzere mekânlarda maruz yetişek formal; ferdin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı sıfır yetişek ise informal eğitidir. Kısaca yetişek yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine bakarak sınıflandırıldığında formal ve informal yetişek bulunmak üzere iki tür ortaya çıkar. Formal yetişek okullarda evet da kurumlarda belli bir tasavvur ve izlence çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu yetişek tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende yetişek süreci yönetimsel bir kadro ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal yetişek ise tabiatıyla gelişen plansız ve programsız yapılan eğitimdir ki birey bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir model olarak ele tuzakındığında ise yetişek sisteminin üç asliye ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, vetireler ve çıktılardır. Orijin; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, tesisat, maliyet, personel üzere fiziki unsurlardır. Süreç; ekol zarfında meydana gelen dersler, öğrenme evetşantıları ve ders aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde mütehassıslık, yeterlilik, mezuniyet, sınav meyveları üzere mergup davranış bileğfiiliklikleridir.